Letoun XF-85 byl produktem nejasné koncepce strategického letectva USA po skončení druhé světové války. V této době začaly být zaváděny do výzbroje první proudové stíhačky, které doletem rozhodně nestačily tehdejším bombardérům. Přesto, že pozornost generálů se již začala obracet od bombardérů dalekého doletu k mezikontinentálním raketám, vzniklo ještě několik konstrukcí v duchu koncepce osvědčené ve druhé světové válce, kdy byly bombardovací svazy chráněny stíhačkami.
Problém omezeného doletu tehdejších stíhaček řešili konstruktéři různě, jedním z nápadů bylo použití parazitních stíhaček. Plány předpokládaly, že se svazem bombardérů poletí ještě "létající letadlové lodi" - bombardéry upravené pro nesení parazitních stíhaček - v jejichž pumovnicích budou zavěšeny parazitní stíhačky, které nad územím protivníka zajistí ochranu bombardovacího svazu. K tomuto účelu byl zkonstruován letoun XF-85. Avšak stejně jako všechny předcházející, i tento pokus o realizaci myšlenky skončil nezdarem. Manévr odpoutání, ale zejména zpětného zavěšení pod mateřský letoun se ukázal jako velmi obtížný a v bojových podmínkách asi neproveditelný, malé rozměry letounu, nutné pro jeho umístění v pumovnici, omezovaly možnosti umístění potřebné výstroje a výzbroje. Není divu, že byly postaveny pouze dva prototypy a poté se vývoj vydal jiným směrem.
Model
Asi nejdostupnější model v měřítku 1:72 vyrábí firma MPM.
Krabička
Krabička ve standardním provedení, ačkoliv se mi Goblin zdá poněkud dlouhý a málo tlustý.
Pohled dovnitř
I zde najdete standard toho, co umí MPM. Stavěl jsem původní provedení stavebnice, nikoliv Upgraded, který je nyní k dostání.
Stavba
Model se staví příjemně, stavba pěkně ubíhá. Považoval jsem za nutné doplnit vnitřní prostor pro zatahování háku a doplnit trubkovou konstrukci v kabině nad hlavou pilota.
Na manipulačním vozíku jsem původní oko na oji nahradil kouskem drátu.
Zbarvení
Je na výběr ze dvou vyrobených kusů: S/N 46-523 a S/N 46-524. Zvolil jsem 523, také proto, že byl v jednom období zkoušek vybaven svislými plochami na koncích křídla (dnes bychom to možná nazvali winglety).
Oba letouny létaly v barvě kovu s černou plochou proti oslnění před kabinou, letoun 523 měl navíc zbarvené svislé ocasní plochy. Jen si myslím, že barva nebyla žlutá, jak je zobrazeno na krabičce, ale bílá. K napodobení kovového povrchu jsem použil svou oblíbenou samolepící hliníkovou fólii (mimochodem - neví někdo, kdo to vyrábí? Začíná docházet a v obchodech jsem ji dlouho neviděl.).
Závěr
Krásný prcek, navíc nutnost pro stavitele amerických rour.